Také máte z některých kolegů pocit, že překrucují informace, necítí zodpovědnost za své chyby a stále si stěžují na své okolí? Manipulátoři nejen že berou ostatním energii, ale mohou zásadním způsobem ovlivnit fungování týmu. Jak je rozpoznat a jak se bránit jejich hrám?
Potkáváte je každý den – v práci, mezi přáteli, v rodině, v obchodě. Na první pohled vypadají jako dospělí, ale uvnitř jsou to vystrašené děti. Nedokážou se učit z vlastních chyb, nechtějí se měnit a vyvíjet. Neumějí vytvářet rovnocenné vztahy. Touží po výsadní pozornosti a vás používají k uspokojování svých potřeb. Chybí jim empatie, a tak vám mohou ubližovat a znepříjemňovat život. Aby dosáhli cíle, nestydí se lhát přímo do očí. Překroutí informace i celou realitu. Vyznačují se i výraznou odchylkou vnímání, myšlení a cítění. Manipulátoři. Zásadní otázka zní: Jak se s nimi vypořádat na pracovišti, kde většina z nás tráví velkou část dne?
Znáte ten pocit, že vám někdo bere energii a něco není v pořádku? Stává se vám, že cítíte vinu, když někdo jiný udělá chybu nebo nedodrží dohodu, a na konci rozhovoru se ještě omlouváte? Nevíte, z jakého důvodu přebíráte zodpovědnost za pocity toho druhého? Kladete si otázku, proč jste v neustálém střehu a strachu z toho, co zase bude? Pokud ano, podívejte se důkladně kolem sebe, zda ve vaší blízkosti není manipulátor – protože chyba není na vaší straně!
Dvě skupiny manipulátorů
Pro zjednodušení rozdělíme manipulátory do dvou skupin: Ti první se vyznačují tím, že si stěžují na nepřízeň osudu, na druhé lidi, na podmínky v práci, na dětství. Zvýrazňují své handicapy a méněcennost. Když je třeba, rozbrečí se, aby ukázali, jak jim vaše chování ubližuje. Budou vyžadovat vaši naprostou pozornost, ohleduplnost a soucit. Lidé ve druhé skupině jsou drsnější: Vyvolávají pochyby, ponižují, nařizují, zastrašují, vydírají. Pokud jim to přinese výhody, lžou, převracejí informace, mlží. Jste pro ně ohrožením a jdou vám po krku.
Jakým způsobem obě skupiny rozehrávají manipulační hru? Nejdříve si s vámi vytvoří silný, důvěryhodný vztah. Budete mít pocit, že jde o nejlepšího kolegu, přesně toho zaměstnance, kterého hledáte. Pak nastane druhá fáze, kdy slova nebudou odpovídat činům. Milují, když jsou druzí zmatení. V takovém prostředí rozehrávají své manipulativní taktiky. Vzbudí ve vás negativní emoce a vy – abyste se jich zbavili – uděláte to, co chtějí. Pravidlem pro manipulátora je, že nedělá to, co říká, a neříká to, co dělá. Chce po vás, abyste vy udělali to, co chce on, a na oplátku neudělají to, čeho se bojíte.
Jde jim o kontrolu a moc nad vámi. Chtějí kontrolovat vaše emocionální reakce, chtějí určovat, jak budete myslet, nad čím budete přemýšlet a co budete dělat. Prostě chtějí vaši životní energii a sílu. Chtějí se cítit lépe. Útočí na vás a mezi jejich zbraně patří vzbuzování viny a studu, vyvolávání strachu či nejistoty, předávání zodpovědnosti, ponižování a snižování lidské důstojnosti.
Pokud se manipulátor objeví ve vaší blízkosti, zbystřete! Budete se vedle něj cítit špatně, vyčerpaně. Čím hůř bude vám, tím lépe bude jemu. Setrvání delší dobu v jeho přítomnosti vám způsobí psychickou újmu a šrámy na duši.
Jak manipulátor kritizuje a jak se mu bránit
Konstruktivní kritika je věcná, konkrétní, popisná. Díky ní máme možnost růst, měnit své chování a rozvíjet vlastní schopnosti. Jenže manipulátorovi zřídkakdy jde o vaše zlepšení a prospěch. Jeho kritika je přímá, zraňující, ochromující. Je vágní, nepřesná, nejasná.
Když manipulátor kritizuje, sleduje tím: vyvolání negativní emoční reakce (tím vás má pod kontrolou a vy prožíváte emoci, kterou chce on), ponížení a pošlapání (neboť jeho skutečná vnitřní sebehodnota je nízká a nemá rád, když se v jeho přítomnosti někdo cítí lépe než on), vytvoření napjaté atmosféry plné zmatku (v ní se cítí velmi dobře), vyvolání pocitu studu za to, jací (ne)jste, a pocitu viny za to, co jste (ne)udělali.
Smyslem kritiky u manipulátora je, abyste se cítili hloupě, bezmocně a styděli se. Máte tři možnosti, jak zareagovat: 1. Cítíte se zmateni, máte pocit viny, stydíte se. Obhajujete se. Vysvětlujete. Přesně to ovšem manipulátor chce! 2. Pokud nedostanete konkrétní odpověď, pokrčíte rameny a kritiku nepřijmete. „Když nevím, co konkrétně po mně chcete, nemohu s tím nic udělat.“ 3. Půjdete do protiútoku. Budete klást otevřené otázky a trvat na vysvětlení. „Co tím konkrétně myslíte? Proč to říkáte? Vysvětlete mi to!“ A budete opakovat své otázky a žádost o vysvětlení tak dlouho, až manipulátora zaženete na útěk.
Připravte se, že manipulátor má obecně potíž někoho pochválit. Nemáte šanci se mu zavděčit. Cokoliv uděláte, bude to vždy málo. Manipulátoři nemají zdravou sebereflexi, neumějí racionálně pojmenovat své chyby a nedostatky, zato svoje plusy přeceňují. Používají tzv. projekci, své nepřiznané negativní vlastnosti promítají do vás. Pak se dozvíte, že jste bezcitní, zlí, neempatičtí, váš život nestojí za nic, nemáte přátele, kteří vás podpoří, nemůžete být pro nikoho přínosem… Zamyslíte-li se, o kom vlastně mluví, zjistíte, že o sobě, nikoliv o vás. Uvědomte si, že vaše hodnota neklesá s neschopností manipulátorů ji ve vás vidět.
JAK VYPADÁ KRITIKA MANIPULÁTORA?
Příklad 1: „Klienti s vámi nejsou spokojeni. Svoji práci neděláte dobře. Nedochází vám spousta věcí. Chytrá opravdu nejste. Až příště budete hledat práci, tak prosím hledejte takovou, kde není třeba inteligence, domýšlení věcí a empatie.“
Příklad 2: „Kolego, už delší dobu vás pozoruji a nelíbí se mi, jak pracujete. Děláte spoustu chyb, práce je nepořádná, musím vás neustále kontrolovat, je to opravdu hrozné. Kdybych tady v oddělení měl samé pracovníky, jako jste vy, asi bych se z toho musel zbláznit. Nedělám nic jiného, než že vám stojím za zády, nemohu se na vás spolehnout, a když vám svěřím nějaký úkol, klepu se strachy, jak to dopadne, jestli to po vás nebudu muset předělávat.“
Přiznání chyby, omluva, či manipulace?
Manipulátor je přesvědčen o tom, že nedělá chyby. Jeho vnímání je tak nastavené, takže žádnou chybu ani přiznat nemůže, natož se omluvit. Za chyby mohou druzí: vy, systém, dětství, zdravotní stav, počasí. On v žádném případě!
Pokud přece jen chybu přizná, využije ji k tomu, aby si vás ještě více připoutal a přinutil vás k jinému druhu emoční reakce. Byli jste někdy v situaci, kdy manipulátor porušil dohodu, pravidla, a vy jste kvůli tomu opravdu měli potíže? Zažili jste, že se pak omlouval, sypal si popel na hlavu? Jak zněla „omluva“? Pojďme si nejdříve popsat, jak má vypadat správná omluva a přiznání chyby. Popsat chybu, vyjádřit ji, vyjádřit adekvátní emoci, třeba lítost, a navrhnout řešení. Druhému dáte svobodnou vůli, jak zareaguje. Manipulátor to dělá jinak. „Zakáže“ vám se na něj zlobit, takže jeho omluva bude znít: „Nemůžeš se přece na mě zlobit! Nezlob se na mě! Vždyť víš, že to mám doma těžké, nevyspím se, no a pak dělám chyby.“
Vnímáte ten rozdíl? Neomluví se, ale chce mít opět kontrolu nad tím, jaké emoce vůči němu budete prožívat. Nedá vám svobodnou vůli, abyste se sami rozhodli, jak na situaci zareagujete. A vám to bude nepříjemné, takže svůj vztek polknete, a ještě budete manipulátora uklidňovat. Uvědomte si, že máte právo být naštvaní, projevit adekvátně hněv a vzít si čas na vyrovnání.
Co je psáno, to je dáno
Primárně manipulátorům nejde o spolupráci, ale o vítězství, i když třeba pracujete v jednom oddělení nebo vytváříte vztah. Jsou ochotni lhát, překroutit informace, tvrdit, že jste něco (ne)řekli, i když je to evidentně jinak. Jejich svědomí a úroveň morálky jim to totiž dovoluje. Milují, když svou lží někoho „dostanou“! Jak zní doporučení? Trvejte na písemné dokumentaci. Pokud jde o důležité věci, nezůstávejte s nimi sami, mějte svědky. A klidně si rozhovor nahrajte nebo si dělejte poznámky.
Manipulátoři si s oblibou přivlastňují cizí zásluhy, kradou myšlenky. Pozor, co před nimi říkáte! Vše může být použito proti vám nebo vám to ukradnou. Nejsou tak schopní, jak by se mohlo na první pohled zdát. Aby přece jen dokázali nějakou aktivitu či kreativitu, občas druhým něco ukradnou. Účastnice semináře mi vyprávěla, že její kolegyně v domově důchodců vždy vykládá rodinným příslušní-kům, co vše s jejich maminkou dělaly: Byly na procházce, co tam viděly, jak cvičily a že jim to jde. Vždy se dočkala pochvaly a uznání – přestože nic z toho nebyla pravda.
Neobhajujte se, nevysvětlujte. Raději klaďte otázky
Pokud přijde nepravdivé obvinění, nepřijímejte jej. Začnete-li se obhajovat, znamená to, že jste vinu přijali. A jste obvinění! Dáváte tím manipulátorovi najevo, že jeho taktika funguje. Pokud situaci unesete, nechte mu jeho názory a jeho úhel pohledu. Možné reakce? „Jak myslíš. To je možné. To je tvůj názor. Tak to vidíš ty. Myslím si o tom něco jiného.“
Kdo se ptá, vede rozhovor, a proto pokládejte otázky, které začínají slovy: „kdy, kdo, kdy, proč, kolik, s kým.“ Stůjte si na odpovědích, chtějte konkrétní vysvětlení. Manipulátoři stejně nebudou vědět, jak odpovědět. Začnou se zaplétat do svých lží. Popravdě řečeno jim většinou dělá potíž odpovědět logicky, konkrétně. Smyslem kladení otázek je vyvolat v nich nepříjemné emoce, dovést je do úzkých, aby jim komunikace byla tak nepříjemná, že si příště rozmyslí, zda „to na vás ještě zkusí“.
Výborné jsou objasňující protiotázky. Vyberte slovo, které je útočné, provokativní nebo vás zraňuje, a zeptejte se manipulátora, co jím myslí. Použijete-li protiotázku, přinutíte ho objasnit jeho názor a být věcný. Zatímco přemýšlí, získáte čas na rozmyšlenou, jak se zachovat a jak zareagovat. Objasňující otázkou přebíráte kontrolu nad situací, dostáváte se z podřízené role a požadavek vznášíte vy. A navíc si zachováte sebejistotu.
Příklad: „To jste vždycky jak zpomalený film?!“, „Jste nekompetentní!“ Objasňující otázky: „Co tím míníte?“, „Co myslíte tím zpomaleným filmem?“, „Co myslíte slovy, že jsem nekompetentní? V čem konkrétně?“
Odhalit manipulátory se vyplatí. Poznejte motivaci vašeho manipulátora a jeho konkrétní metody. Začněte se bránit a zbavte se jeho vlivu. Ideálně se mu vyhněte, opusťte ho a přerušte s ním kontakt. Vy ho k životu rozhodně nepotřebujete, ale on vás ano!
Tlumočení slov protivníka
Překládejte všechna manipulátorova zlomyslná slova. Urážky změňte v kompliment nebo jednoduše vysvětlete urážlivá slova, co znamenají, ale podle „vašeho jazyka“. Výroky můžete proměnit v lichotky a komplimenty, nebo ještě více zdůrazníte jedovatost zlých slov.
Příklady: „Jste absolutně neschopný týmový hráč.“ Reakce: „To je pravda. Náročné úkoly umím vyřešit sám.“ Nebo: „Jsi potvora.“ Reakce: „Díky, to beru jako kompliment, potvory mám ráda, jsou chytré a rafinované.“
Vzdát se a souhlasit
Manipulátor chce mít pravdu a bojuje za ni. Urazí vás, nařkne vás neprávem atd. Řekněte mu, že jste ochotni se vzdát, pokud mu to pomůže. Souhlas je totiž jako gumová stěna, proti níž se útočník rozběhl.
Dávejte za pravdu ostatním jen v případě, že nedojde k vaší újmě.
Příklad: „Ty prostě nejsi normální. Jsi zlá.“ Reakce: „Když ti to pomůže, tak s tebou souhlasím.“, „To souhlasí.“, „Máš pravdu.“, „Přesně tak.“, „A to ještě nevíš všechno!“, „Pomůže ti, když ti dám za pravdu?“
Lichotka
Tato strategie je účinná u lidí, kteří chtějí mít převahu, jsou pohrdaví a arogantní. Arogance většinou pramení z méněcennosti a z nízké sebejistoty. Jejich způsob vyjadřování a gesta zasahují naše bolavá místa – naše vlastní obavy z méněcennosti, a tak se automaticky začneme bránit, abychom si uchovali pocit vlastní hodnoty. Manipulátora vyvedeme z míry tím, že dostane, co chce, tedy pocit převahy, ale bude jí až příliš. Bude zaskočený a rozmyslí si, zda to na nás bude příště zkoušet, či ne. Čím přehnanější pochvala, tím větší má účinek.
Příklady: „Vždy máte trefnou odpověď.“, „Vy víte vždy všechno lépe než já. Máte můj obdiv.“, „Vy nade mnou máte obrovskou převahu.“, „Velmi vám děkuji za vaše cenné rady.“
Neberte si výroky osobně a nastavte protivníkovi zrcadlo nebo věcně konstatujte. Nikdo vám nemůže ublížit, pokud mu to sami nedovolíte. Vy sami rozhodujete, zda si ublížit necháte, či ne. Pokud vás někdo napadne, neberte si to osobně, ale popište, co vidíte, konstatujte, jak věci jsou.
Příklad: „Vy jste ale idiot.“ Reakce: „Vy jste zase rozčílený.“ Nebo: „Vy si snad děláte legraci!“ Reakce: „Máte jiný názor. Myslíte si o tom něco jiného.“ Případně: „Vypadáš jako strašák do zelí. To chceš dohnat mládí?“ Reakce: „Moje oblečení se ti nelíbí, máš prostě jiný vkus.“