VZOR: Dohoda o pracovní pohotovosti
27. 7. 2022

Potřebujete, aby některý z vašich zaměstnanců držel pohotovost? Je důležité, abyste s ním měli sjednané podmínky, nejlépe na papíře. Co do dohody uvést?

  • Pracovní pohotovost je v zákoníku práce definována jako doba, kdy je zaměstnanec připraven k případnému výkonu práce podle pracovní smlouvy, která musí být v případě naléhavé potřeby vykonána nad rámec rozvrhu směn zaměstnance. Zaměstnanec může držet pracovní pohotovost jen na jiném místě než na pracovišti zaměstnavatele. Doba, v níž je zaměstnanec k případnému výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele připraven na pracovišti, musí být totiž podle zákoníku práce považována za pracovní dobu.
  • Zaměstnavatel může podle zákoníku práce od zaměstnance vyžadovat pracovní pohotovost jen na základě dohody s ním.
  • Doba, kdy zaměstnanec drží pracovní pohotovost, se nezapočítává do pracovní doby. Pokud v době pracovní pohotovosti dojde k výkonu práce, jedná se o pracovní dobu a o práci přesčas.
  • Zákoník práce nijak neomezuje celkový rozsah pracovní pohotovosti, který je tedy neomezený. Určitá jeho limitace může být nicméně založena dohodou smluvních stran.
  • Zákoník práce nevyžaduje pro uzavření dohody o pracovní pohotovosti dodržení písemné formy. Dohoda tedy může být platně uzavřena i ústně.
Pro pokračování je nutné se přihlásit.
JsemHRdopráce.czNenašli jste téma,
které vás zajímá?

Neváhejte a obraťte se na nás s jakýmkoliv dotazem. Naši odborníci vám rádi odpoví.

Buďte HR do práce!