VZOR: Dohoda o pracovní pohotovosti
27. 7. 2022
Potřebujete, aby některý z vašich zaměstnanců držel pohotovost? Je důležité, abyste s ním měli sjednané podmínky, nejlépe na papíře. Co do dohody uvést?
- Pracovní pohotovost je v zákoníku práce definována jako doba, kdy je zaměstnanec připraven k případnému výkonu práce podle pracovní smlouvy, která musí být v případě naléhavé potřeby vykonána nad rámec rozvrhu směn zaměstnance. Zaměstnanec může držet pracovní pohotovost jen na jiném místě než na pracovišti zaměstnavatele. Doba, v níž je zaměstnanec k případnému výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele připraven na pracovišti, musí být totiž podle zákoníku práce považována za pracovní dobu.
- Zaměstnavatel může podle zákoníku práce od zaměstnance vyžadovat pracovní pohotovost jen na základě dohody s ním.
- Doba, kdy zaměstnanec drží pracovní pohotovost, se nezapočítává do pracovní doby. Pokud v době pracovní pohotovosti dojde k výkonu práce, jedná se o pracovní dobu a o práci přesčas.
- Zákoník práce nijak neomezuje celkový rozsah pracovní pohotovosti, který je tedy neomezený. Určitá jeho limitace může být nicméně založena dohodou smluvních stran.
- Zákoník práce nevyžaduje pro uzavření dohody o pracovní pohotovosti dodržení písemné formy. Dohoda tedy může být platně uzavřena i ústně.